Central West – Vores første oplevelser med autocamper

Om at fodre pelikaner, fascinerende nationalparker, lyserød sø, emuer i ørknen og solnedgang sammen med kitesurfere

Efter 4 helt fantastiske dage i Perth (læs om Perth), blev det tid til at hente vores autocamper (læs om autocamper) og begive os ud på andre eventyr. Vi var egentlig ikke helt parate til at forlade Perth, vi nød i den grad byen og stemningen, men omvendt var vi også ret spændte på hvilke eventyr, der ventede forude. Vi havde ikke på forhånd lagt en detaljeret plan for de 3 uger, vi havde lejet autocamperen. Vi prioriterede at køre nord for Perth og havde et ønske om minimum at nå til Coral Bay og gerne Exmouth. Vi ville også gerne snuse til området syd for Perth (Margaret River), men det kom helt an på hvordan det hele flaskede sig.

Du kan læse mere om vores oplevelser med autocamper her

Vi vil i det følgende fremhæve nogle af de steder, som vi oplevede på strækningen mellem Perth og Kalbarri i det centrale Vestaustralien.

Fra Perth til Geraldton kan man enten køre på Indian Ocean Drive eller The Brand Highway (Route 1). På vej nordpå kørte vi på Indian Ocean Drive for at køre så tæt på kysten som muligt. Da vi kørte sydpå igen mod Perth kørte vi på The Brand Highway for at variere landskabet lidt og få nye oplevelser ind på kontoen. Første overnatning i autocamper blev i byen Cervantes. Planen var, at vi dagen efter ville lægge vejen forbi The Pinnacles inden vi fortsatte turen nordpå. Desværre var vejret ikke specielt godt, overskyet og regn, så om morgenen besluttede vi faktisk at springe det over og i stedet besøge det, når vi havde været nordpå og skulle mod Perth igen.

Lancelin

Lancelin er en meget lille by helt ude ved kysten og grundet placeringen, er den et stort trækplaster for windsurfere og kitesurfere. Vi kørte dertil for en overnatning og fandt den hyggeligste campingplads nærmest placeret midt i klitterne. Faciliteterne på pladsen var meget basale, men vi lå lige ned til stranden. Autocamperen var punkteret på det ene hjul, så Mads kontaktede udlejningsbureauet. Det var lørdag aften og vi var lidt langt væk fra en større by, så vi skulle ringe igen søndag morgen for lige at få bekræftet, at der ville komme assistance. Imens Mads ordnede det og forberedte aftensmad, gik jeg med børnene ned på stranden. Det var lige før solnedgang med en god vind og kitesurfere i horisonten. Børnene soppede og betragtede kitesurferne imens solen forsvandt lige så stille. Det var en fuldstændig magisk oplevelse og et af de øjeblikke, der ikke går i glemmebogen.

Søndag morgen havde vi en forventning om, at der relativt hurtigt ville komme hjælp til at skifte det punkterede dæk, men nu var det pludselig ikke så lige til. Det endte derfor med, at en venlig aussie på campingpladsen hjalp med at skifte dækket. Han havde tilfældigvis noget værktøj, der kunne bruges. Og så kunne vi hurtigt komme på farten igen.
Lidt uden for byen ligger Lancelin sand dunes – hvide klitter, der pludselig dukker op midt i det golde terræn. De er blandt de mest populære i hele Australien. Her er der gode muligheder for actionprægede aktiviteter på sandboarding, quadricycles eller 4WD.

Pinnacles Desert

Ca. 3 timers kørsel nord for Perth (200 km) ligger the Pinnacles, som en del af Nambung National Park. Denne ørken er fyldt med tusindvis af naturlige kalkstensformationer, hvoraf nogle er op til 5 m høje. De blev dannet for ca. 30.000 år siden efter at havet sank og efterlod forekomster af havskaller. Over tid fjernede kystvindene det omgivende sand og dannede de nuværende formationer.

The Pinnacles var med på vores ”must-see” liste, så vi ankom sidst på eftermiddagen på en meget varm dag. Vi var blevet fortalt, at man kan køre en rundtur i bil, hvilket passede fint med at vi efterfølgende kunne finde en campingplads inden aften. Da vi ankom, blev vi bedt om at parkere autocamperen på parkeringspladsen og gå rundt i ørkenen. Ja, gå rundt, med trætte børn i 40 graders varme. Det er åbenbart kun tilladt for personbiler at køre rundt. Ikke lige det, der var allermest tiltalende, men nu var vi der og så fik vi det bedste ud af det. Vi fandt solcreme og kasketter frem samt masser af vand og så var vi klar til ørkenvandring. Vandreruten er 4 km lang og er (diskret) markeret på stolper rundt omkring. Turen tog ca. 1 time og krævede en del væske. Børnene var super seje og blev også opmuntret af de emu’er vi indimellem stødte på.

Cervantes

Cervantes er et oplagt overnatningssted i forbindelse med besøg i The Pinnacles, hvis ikke besøget gøres på en dagstur fra Perth. Cervantes er en fiskerby, der ligger ca. 20 km fra the Pinnacles. I Byen er der gode muligheder for at spise fisk og skaldyr, og det er muligt at besøge en hummer fabrik. I udkanten af byen ligger Lake Thetis, som et af de få steder i verden, der indeholder stromatolitter. Stromatolitter er levende fossiler bestående af klæbrige måtter af mikroskopiske alger og cyanobakterier, der dannes i havet, især i tidevandszonen. Algerne og bakterierne vokser igennem minerallaget og danner en ny måtte, således at processen hele tiden gentages.

Vejen til Lake Thetis er lidt bumlet med autocamper, men det et fint sted at se disse stromatolitter. Der er en gangbro ud i søen og en 1,5 km lang sti rundt om søen med gode informationsskilte omkring fossilerne, geologi, flora, fauna og kultur i området.

Greenough – leaning trees

24 km syd for Geraldton ligger byen Greenough. Hvis du kører på Brand Highway, passerer du de spektakulære ”leaning trees” lige uden for byen. Træerne, der ligger vandret til jorden, er et naturligt fænomen forårsaget af det luftbårne saltindhold, der blæser ind med vindene ud for Det Indiske Ocean. De er blevet en attraktion for området og er oplagt at passere, når man kører ved vestkysten. Ved nogle af træerne er der lavet parkering, så man kan sikre sig billeder af disse finurlige træer.

Geraldton

Geraldton er den største by mellem Perth og Darwin, og er omgivet af skønne strande med masser af muligheder for vandaktiviteter. Vi havde den hyggeligste dag i byen, hvor vi tilbragte det meste af tiden langs vandet. Her har de legepladser og børneaktiviteter i alle afskygninger. Det var et kæmpe hit for børnene, hvor der blev leget, badet og spist frokost i det grønne.

Det smarte ved autocamper, er at vi hele tiden har mad med, så vi hurtigt og nemt kan klargøre det og spise, hvor vi har lyst og mulighed. I Geraldton har de gjort rigtig meget ud af området langs vandet. Der er en større havn med livlig skibstrafik og en promenade ud i vandet, som giver kig til de søløver, der af og til kan spottes. Og så er der de populære legepladser og vandaktiviteter for både store og små. Endda med gratis wi-fi. I byen er der også en hyggelig bymidte med et større udvalg af butikker og spisesteder. I udkanten af byen er der gode indkøbscentre, hvor vi fik provianteret inden vi igen fortsatte ud på de mere øde veje.

Sammen med Alberte og Gustav lagde jeg vejen forbi et tidligere fængsel fra 1856, hvor vi fik et lille indblik i fangernes hverdag, som opholdte sig der indtil 1986. I dag huser fængslet lokale kunsthåndværkere. En af de berømte attraktioner i Geraldton er det ikoniske mindesmærke HMAS II Sydney Memorial, som ligger på toppen med udsigt over byen. Det er lavet til minde om tabet af de 645 besætningsmedlemmer på krigsskibet ”Sydney” under nærkamp med den tyske ”Kormoran” under 2. verdenskrig i 1941.

Pink Lake/Hutt Lagoon

På vejen mellem Geraldton og Kalbarri ligger søen Hutt Lagoon, som har skiftende lyserøde nuancer afhængig af tidspunkt på dagen, årstiden og vejret. Farven skabes af bakterier, som bliver fanget i salt granuler. Den langstrakte sø ligger tæt på kysten, men adskilt af klitter og den lille fiskerby Port Gregory.

Kalbarri

Ved foden af Murchison River ligger byen Kalbarri, som hvert år tiltrækker mere end 200,000 turister, der primært kommer for at besøge den nærliggende Kalbarri National Park. En af hovedattraktionerne i Kalbarri er den daglige pelikanfodring  ved stranden. Hver morgen kl. 9.00 sørger frivillige for at byens pelikaner bliver fodret og de har en masse at fortælle om pelikanerne.

Vi boede på Kalbarri Tudor Holiday Park, som er en mindre campingplads, men med en fin pool , legeplads og gode bade/toiletfaciliteter. Der er en snakkesalig papegøje ved receptionen og vi hilste på flere forskellige dyr, blandt andet firben, kakadoos invasion i træerne og en frygtelig masse fluer, som senere viste sig skulle blive lidt af en plage jo længere nordpå vi kørte. Over for campingpladsen var der en sportsplads og lidt buskads, hvor en del kænguruer holdt til. De er meget sky, så hver gang vi forsøgte at komme lidt tættere på dem, hoppede de ind i buskadset og gemte sig. Det lykkedes dog at komme så tæt på dem, at vi kunne observere dem imens de var i fuld gang med at finde føde. Der var 10-12 kænguruer, både store og små. Det var en stor oplevelse for Alberte og Gustav, som var med til at liste afsted.

Kalbarri National Park dækker et område på 2.000 km2 med bushland, spektakulære floder, kløfter og eroderet kystklipper samt et rigt dyreliv. Der er mange udkigsposter undervejs og stier på korte eller længere distancer afhængig af hvor meget man vil udforske. Det var stegende varmt, da vi passerede nationalparken, solen var skarp og der var rigtig mange fluer, som konstant sværmede rundt om os, når vi var ude. Det tog lidt af lysten til at udforske alt for meget af landskabet, så meget af tiden hoppede jeg ud af autocamperen enten selv eller med 1 eller 2 børn for at få glimt af den imponerende natur. Nogle områder i parken var lukket pga. vejarbejde, heriblandt ”Nature’s Window”, som er en af de populære udkigspunkter, så den må vi have tilgode når vi en dag vender tilbage.